Annonce

Annonce

Grøntafdelingen af Coops testbutik i Codanhus

I forbindelse med redningsplanen for Coop, får dagligvarekoncernen tilført to mia. kr. Samtidig dropper Coop den nye ’Coop’-kæde, som skulle afløse Superbrugsen og Kvickly, da de to testbutikker aldrig kom til at performe som forventet. Foto: Jakob Brandt

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

Mens konkurrenterne i Salling Group netop har offentliggjort et årsregnskab, som viser, at omsætningen i Danmarks største dagligvarekoncern i 2023 for første gang rundede 70 mia. kr. og gav et resultat på 2,4 mia. kr., er Coop Danmark i øjeblikket ved at finde sine ben efter et år, hvor den nødlidende koncern kunne notere et samlet minus på 2,3 mia. kr.

Det er kun godt et år siden, at Coop-koncernen lancerede strategien, »Fremtidens Coop,« som efter et historisk stort underskud i 2022 varslede markante forandringer. De gik ud på at nedbringe driftsudgifterne ved bl.a. at lukke koncernens onlinesalg af dagligvarer og afvikle Irma-kæden, mens Kvickly og Superbrugsen efter planen skulle smelte sammen i den nye hverdagskæde ’Coop’, som ville blive landets største supermarkedskæde.

I november 2023 inviterede Coop til stor åbningsfest ’fyldt med smag, kvalitet, økologi og grønt – til priser, hvor alle kan være med’. Det skete i den nye Coop-kædes første testbutik, som var indrettet i Superbrugsen i Hinnerup nord for Aarhus.

Her kom gæsterne til en butik, hvor signaturfarven var ændret fra rød til grøn, men inde langs hylderne var det især store gule skilte, som stjal opmærksomheden med budskabet om Coops discountmatch, de fortalte, at kæden matcher prisen på 1000 discountvarer i Netto og Rema1000.

»Vi glæder os helt vildt til at prøve nogle ting af og være med til at præge fremtidens Coop,« sagde uddeler Jacob Ring ved åbningen, men stamkunderne var ikke imponerede.

»Butikken udstråler, at det er billigt, men jeg havde forventet, at det økologiske sortiment ville fylde mere,« sagde en af butikkens stamkunder, da avisen i januar tog på indkøb i Hinnerup, og Jacob Ring og Coop må i dag erkende, at festen blev kort.

Ny grøn skipper ved roret

Hverken en testbutik i en tidligere Irma-butik i København eller butikken i Hinnerup performede som Coop-ledelsen forventede, og det skulle snart vise sig, at indtjeningskrisen i Coop stak dybere.

Derfor blev planerne om at udrulle Coop-kæden til hele landet definitivt lagt i graven, da Landsrådet i Coop Amba i forrige weekend sagde ja til en meget omtalt og omfattende redningsplan. Den medfører, at energiselskabet OK overtager halvdelen af Danmarks næststørste dagligvarekoncern. Dermed sikrer den nye medejer sig bestemmende indflydelse på landets største salgskanal for økologiske fødevarer.

De seneste par år har Coops fokus på at matche konkurrenternes priser næsten overskygget budskaber om bæredygtighed og økologi
De seneste par år har Coops fokus på at matche konkurrenternes priser næsten overskygget budskaber om bæredygtighed og økologi. Foto: Jakob Brandt

Samtidig valgte medlemmerne Pernille Skipper som ny formand for Coop Amba, og den tidligere frontfigur i Enhedslisten vurderer, at bæredygtighed og økologi bliver vigtige værdier i genrejsningen af Coop som en overskudsgivende forretning.

»Jeg skal være med til at sikre, at medlemmerne i højere grad føler sig som medejere af en forretning, der er i stand til at tjene penge, og hvor det lokale og bæredygtige er i fokus. Coop Amba og Coop Danmark er meget mere end en rabatklub,« sagde Pernille Skipper til dagligvarehandlen.dk.

Alt har handlet om pris

Den melding falder i god jord i Økologisk Landsforening, hvor Birgitte Jørgensen, markedschef for detail håber, at kapitaltilførslen på to mia. kr. skaber ro på bagsmækken hos Coop Danmark, som får mere tid til at fokusere på sine kerneværdier.

»De seneste år har alt handlet om pris, og hvis Coop skal holde fast på de værdibaserede kunder, er de nødt til klart at markere, hvad de vil med økologien og tydeligt kommunikere værdierne bag de økologiske varer,« siger Birgitte Jørgensen, og fortsætter:

»Det var Coop, der opfandt den økologiske trappe. Nu er det på tide, at de igen selv tager nogle flere skridt op ad den, så der bliver plads til flere værdipositioner i deres sortiment.«

Noget tyder på, at budskabet om behovet for en mere tydelig profil er forstået hos Jeff Gravenhorst, bestyrelsesformand i Coop Danmark, som midlertidig udfylder hullet efter adm. Coop-direktør Kræn Østergård Nielsen, som fratrådte i weekenden.

»Nu har vi ro om vores økonomi, og vi kan koncentrere vores kræfter om at komme tilbage til kernen i Coop, hvor vi med fokus på det gode købmandskab og basal drift sikrer danskerne ansvarlige og bæredygtige varer i vores butikker over hele landet,« siger Jeff Gravenhorst i en pressemeddelelse.

Måske har vi skåret for dybt

Set gennem økologernes optik er det selvfølgelig en udfordring, at stort set alle dagligvarekæder under inflationen gennemgik deres sortiment med en tættekam, påpeger Thomas Roland, CSR-chef i Coop.

»Vores samlede økologiandel er faldet med 0,8 pct. procentpoint fra 16,7 pct. til 15,9 pct. Det er nådigt sluppet, og vi kan se på tallene, at salget er ved at vende,« siger han.

Thomas Roland minder i den forbindelse om, at dagligvarekæderne typisk er med til at forstærke tidens tendenser. Når det går godt for økologien, henter vi flere økologiske varer ind på hylderne.

»Det er godt i opgangstider, men når kunderne begynder at købe færre økologiske varer, er vi hurtige til at fjerne de økologiske varer, og så forstærker vi den nedadgående tendens. Vi skal derfor kigge på, om vi måske har skåret lidt for dybt i det økologiske sortiment, men ellers mener jeg ikke, at vores nye kædestrategi medfører ændringer i forhold til vores strategi vedrørende økologien,« siger Thomas Roland.

Udfordret discountkæde

Han erkender samtidig, at Coops discountkæde 365discount har været udfordret og er hovedårsagen til koncernens samlede minus på 2,3 mia. kr., som inkluderer store ekstraordinære afskrivninger og driftsunderskud, hvoraf 1,6 mia. kr. stammer fra 365discount, men discountkæden er  en vigtig brik i Coops fremtid.

»Hvis vi skal være konkurrencedygtige, er vi nødt til at have en discountkæde, og hvis vi sammenligner med landets øvrige discountkæder, er 365discount den kæde, som sælger mest økologi i forhold til omsætningen,« siger CSR-chefen, som samtidig erkender, at Coop forretningsmæssig på visse områder bliver nødt til at genopfinde sig selv, da det naturligvis er uholdbart år efter år at præsentere underskud i milliardklassen.

»Jeg er dog ret fortrøstningsfuld på økologiens vegne. Det ser ud til, at salget i supermarkedskæderne begynder at gå frem, og vi oplever aktuelt fremgang i salget af økologisk frugt og grønt.«

Flere artikler fra samme sektion

Økojord A/S udbetaler for første gang udbytte til aktionærerne

Efter et år med et historisk flot resultat på 3,1 mio. kr. rundede selskabet, der står for opkøb af landbrugsejedomme for Danmarks Økologiske Jordbrugsfond en ny milepæl ved for første gang at levere på tre bundlinjer og udbetale et mindre udbytte til aktionærerne.

16-05-2024 7 minutter

Europæerne spiser mindre og mindre kød

Siden 2019, da kødforbruget toppede, er det faldet godt 1,5 pct. årligt. Især forbruget af grisekød er faldet.

15-05-2024 1 minutter Forbrug,   Statistikker

Det Økologiske Høstmarked er meget mere end et udstillingsvindue

Der er mange grunde til at holde høstmarked, og for flere af de garvede høstmarkedsværter er det vigtigste ikke det ekstra salg, som det populære event skaber i løbet af de to sensommerdage.

15-05-2024 6 minutter